
Da jeg var teenager kørte Elsparefonden nogle fantastiske tv-reklamer, der skulle inspirere folk til at tænke over, hvor meget el de brugte, og hvilke konsekvenser det havde.
Det var mit indtryk at de var effektive dengang, men tilsyneladende er de i mellemtiden gået lidt i glemmebogen.
Budskabet er klart. Hvis du bruger meget el er det både dårligt for klimaet, og hundedyrt for dig selv. Og det er så let at forstå, at selv børnene der synger sangen synes det er “langt ude i skoven”.
Og det er jo egentlig ganske logisk. Men åbenbart er det meget let at glemme i en travl hverdag. Og som med så mange andre ting, der er ganske skadelige, så er standby-indstillingen jo nem og praktisk.
Men hvis man lader stå til risikerer man altså at TV’et oversvømmer ens stue. Med pingviner og alt muligt:
Noget så kedeligt som stikdåser med afbryder…
El er et af de absolut letteste steder at spare i sin hverdag, for vi lader stort set alle sammen stå til.
Når folk tænker på at skære ned – uanset om det er for klimaets eller for pengepungens skyld – så er det altid de store, synlige ting, der først bliver debatteret. Skal man have en mere brændstof-økonomisk bil? Skal man lægge hele sin kost om? Skal man droppe flyturen til fordel for skrigende unger på bagsædet af en bil til Frankrig?
Men det er som om de nærmeste og mest usynlige ting, der i det stille koster det hvide ud af øjnene, tit og ofte bliver glemt i forvirringen.
Man kunne jo f.eks. lægge ud med noget så simpelt som at udskifte samtlige stikdåser i sit hus med nye der har afbrydere. Så kan man slukke for samtlige apparater der er tilsluttet stikdåsen på én gang – og dermed undgå at noget står på standby. Det er langt hurtigere og mere praktisk end at skulle huske at slukke hver eneste apparat efter brug – og tjekke at de nu ikke alligevel bare står på standby. Og holde alle andre i husstanden op på, at de også skal huske at slukke.
Det er så let, at man også hurtigt kan lære sine børn det. “Husk lige at trykke på den ene røde knap dér, inden du går i seng!”
Nå ja, og så er det jo også en omstilling der stort set intet koster.
Men ja, det ser selvfølgelig ikke så fancy ud på Instagram, og dermed er det et tiltag som visse dele af befolkningen nok ikke gider at beskæftige sig med. Det sender jo ligesom ikke så stærkt et signal om at man gør noget, hvis det ikke er Instagram worthy!!!
Men til gengæld så virker det altså. 😉