Passiv indkomst er et begreb der er meget oppe i tiden. Der er tonsvis af guides til hvordan man kan skabe sig en passiv indkomst – hvad end man kun vil bruge den som supplement til et fast job, eller ønsker at leve af den.
Metoderne varierer. Men de har én ting tilfælles. Noget som de fleste guides skipper let og elegant hen over: Der skal arbejde til, før du har et produkt der kan generere “passiv” indkomst.
Hvad kræver det at skabe passiv indkomst?
De fleste guides nævner i flæng: E-bøger, online kurser, dropshipping, blog med reklamer…
Det de ikke nævner er, hvor lang tid det tager at skrive en e-bog, lave et online kursus eller opbygge en webshop (dropshipping eller ej) der rent faktisk tiltrækker kunder.
For at skabe en “passiv” indkomst, skal du være meget aktiv. Du skal lægge et solidt benarbejde i at kreere et produkt, folk kan se værdi i, og vil være villige til at betale for.
Men hvad så? Når du først har skabt det produkt – så passer det vel sig selv, ikke?
Wrong again.
Hvis du vil have en kontinuerlig indkomst fra det, skal du vedblive at henlede folks opmærksomhed på produktet. Du skal promovere det, reklamere for det, være aktiv på sociale medier, og i det hele taget være om dig for at sprede budskabet. Det er de færreste produkter folk finder af sig selv. Din succes afhænger i høj grad af, hvor mange kræfter du lægger i marketing.
Men hvis du er god til marketing kan det også virkelig give pote. Hvis man har ramt en niche, som der ikke er lavet så meget materiale til, eller finder den rette vinkel at promovere sit produkt på, så kan man være heldig at kunne leve af sine anstrengelser.
Det ændrer dog ikke på, at jo mere passivt du forholder dig, jo mindre sandsynligt er det, at det vil kunne lade sig gøre.
Så derfor synes jeg ærligt talt at betegnelsen “passiv indkomst” er ret misvisende.
Idéen er god nok, men man skal være realistisk om hvad det indebærer at føre den ud i livet – og passivitet er ikke på listen.